18-10-08

FOTO-MONTAGE VREDESLOOP IEPER.

 

DE VREDESLOOP OP DE VESTINGEN VAN IEPER.HERFSTKLEUREN SIEREN DE 12DE KATHE KOLLWITZ LOOP.
 

12%20(11)12%20(9) IEPER

100_6351100_6354100_635212%20(15)

12%20(12)12%20(14) ZATERDAG 18 OKTOBER 2008

100_6342100_6341 12de KATHE KOLLWITZ VREDESLOOP100_6343100_6344

 

100_6346100_6347100_6348

100_6349

100_6350

100_6355100_6353100_6356

100_6358100_6359100_6360

100_6361100_6362

100_6363100_6364100_6366

100_6367100_6368100_6370

100_6369100_6372100_6373

100_6374100_6375100_6376

 100_6377100_6378100_6379100_6380100_6381

100_6382

100_6383100_6384100_6385

100_6386

100_6387

100_6388100_6389100_6390100_6391

100_6392100_6394100_6395

100_6396100_6397100_6401

100_6399

100_6400

VREDESTEKENK.K.

Käthe Kollwitz (Koningsbergen, 8 juli 1867Moritzburg, 22 april 1945) was een Duits grafisch kunstenares en beeldhouwster.

Ze was gehuwd met de arts Karl Kollwitz, overleden op 19 juli 1940.

Reeds vroeg openbaarde zich Käthes tekentalent en het eerste onderricht in die richting kreeg zij op veertienjarige leeftijd, in haar geboortestad, van de kopergraveur Rudolf Mauer.

Na haar opleiding bij Mauer ging zij voor een jaar naar Berlijn (1884-1885) om er lessen te volgen in de school van Karl Stauffer-Bern, Terug in Koningsbergen zette Käthe haar studies voort, onder leiding van Emil Neide.

In haar studentenperiode ontwikkelde Kollwitz een grote belangstelling voor de sociaaldemocratie, de vrouwenbeweging en het nieuwe naturalisme in de literatuur. Deze belangstelling zou een stevige stempel drukken op haar verdere carrière, die in 1889 van wal stak toen zij zich toegelegde op het maken van etsen.

Na haar huwelijk in 1891 vestigde zij zich met haar man, de fondsarts Karl Kollwitz, in een arbeidersbuurt te Berlijn, waar Karl zijn medische praktijk had om armen te verzorgen. Gegrepen door de sociale noden en de verbondenheid tussen moeder en kind, maakte zij deze tot onderwerp van haar prenten. Ze wijdde zich geheel aan de grafische technieken, die zich het best leenden voor het getuigend karakter van haar werk.

Ze trad in 1899 toe tot de Berliner Sezession, een separatistische beweging waarbij de kunstenaars afstand wilden nemen van de doelstellingen van een bestaande vereniging en nieuwe idealen wilden nastreven of een nieuw publiek wilden bereiken. Vijf jaar later trok ze naar Parijs waar ze een opleiding in de beeldhouwkunst volgde.

Tot tweemaal toe was ze in Parijs, waar ze (in 1904) haar eerste opleiding in de beeldhouwkunst genoot.

In 1907 behaalde zij de Villa-Romanaprijs, waaraan een jaarverblijf verbonden was in de gelijknamige villa te Florence.

In de oorlogsjaren 1914-1918 begon zij te beeldhouwen. In 1914 stierf haar zoon Peter, die musketier in het Duitse leger was, waardoor zij na 1919 vooral de oorlogsellende uitbeeldde zoals in affiches en in de houtsnedenserie "Der Krieg". Haar onverminderde uitdrukkingskracht zocht zij toen in een grotere vereenvoudiging van de vorm en een streven naar abstacte, stilerende monumentaliteit.

Het treurende ouderpaar (Vladslo)
Het treurende ouderpaar (Vladslo)

In april 1915 begon zij aan de uitwerking van de eerste plannen voor een gedenksteen voor het graf van haar zoon Peter die tijdens de Eerste Wereldoorlog gesneuveld was, op 24 oktober 1914, bij een aanval op Diksmuide in Vlaanderen.

In 1929 verkozen de ridders in de orde Pour le Mérite für Wissenschaften und Künste Käthe Kollwitz als eerste vrouw tot lid van hun exclusieve orde.

Op 23 juli 1931 werd 'Het treurende ouderpaar' geplaatst op Het Roggeveld tussen Zarren en Esen, nabij Diksmuide.

In 1956 werd Peter, samen met 1538 kameraden, naar het Praetbos in Vladslo overgebracht. Tezelfdertijd verhuisde tevens het beeldhouwwerk om daar, zoals voorheen te Esen, bij zijn graf te worden opgesteld. Käthe geeft hierin gestalte aan het grenzeloze verdriet dat de oorlog haar berokkende. Een dubbelbeeld van uitzonderlijk hoog kunstgehalte, eenvoudig van conceptie en daardoor zeer aangrijpend. De vader, Peters eigen vader, neerblikkend op de duizenden graven, waaronder dat van zijn zoon, in het onmiddellijk bereik van zijn ogen. De moeder, Käthe Kollwitz zelf, voorovergebogen, één en al verdriet en liefde. Een nobele kunstenares, die in dit werk niet alleen de moeder van Peter wilde zijn, doch van allen die met hem aan het IJzerfront de dood vonden.

Op 22 april 1945 stierf Käthe Kollwitz in Moritzburg op 77-jarige leeftijd.

 

 

 

VOOR VREDE, VRIENDSCHAP EN SOLIDARITEIT
TEGEN UITBUITING, RACISME EN IMPERIALISME
VOOR HET RECHT OP VRIJHEID EN SOEVEREINITEIT
VOOR HET RECHT OP GELIJKE EN WAARDIGE BEHANDELING VOOR ELKE MENS

Mensen

Commentaren

Het treurende ouderpaar (Vladslo) Terug uit de United States is het hoog tijd om je blog weer bij te lezen.
Het treft me altijd weer hoe je wat in jezelf en ook in mij leeft, kan verwoorden en weergeven.

Gepost door: G.U.Y. | 24-10-08

De commentaren zijn gesloten.