19-04-09

Marathon (61KM) - kaaswandeltocht van Beselare 2009

DREVETROTTERS ZONNEBEKE

De drevetrotters wandelclub uit Zonnebeke stond dit weekend in teken van hun driedaagse kaaswandeltocht. Voor de tweede dag op Zaterdag reed ik in de voormiddag naar de sporthal van Beselare, het was al halfelf toen ik mij inschreef voor de langste afstand, die van bijna 61 kilometer.Ik was de laatste starter voor deze afstand,maar zonder onvoorziene omstandigheden kon ik tegen het sluitingsuur van 19.00 uur binnen zijn, ik had nog goed 8 uur. Ik stak de grote baan over en begon voorbij cafe de elfpenner,het duivenlokaal van Beselare te joggen. Langs het heksenpad was het onmiddellijk de natuur in met kleine paadjes dwars door landelijke zichten. De zon scheen al heel goed en joggend ging ik het natuurreservaat het Reutelbos binnen,via het provinciaal wandelpad naar het domeinbos Den Doel. Dwars door weiden met de rustende koeien als toeschouwer die allemaal eens goed keken naar een joggende passant. Het was van het ene bos naar het andere, de Nonnebossen,de Gasthuisbossen,het was joggen in een glooiend golvend landschap.De O.C.M.W.-bossen loop ik binnen om via het Zwarte Leen en de Vlierlingen naar de controle in Hollebeke te joggen. Daar in Hollebeke   was er 16 kilometer afgelegd, ik had juist anderhalf uur gejogd. Richting Mesen was het op en neer en was het even op de tanden bijten naar de top in het kleine centrum,daar kwam ik Geluwenaar Marnick tegen samen met een wandelend koppel ook uit mijn thuishaven,ietsje verder waren daar ook Ronny en Linda, allemaal hadden ze een goede 11 kilometer voorsprong op mij, zij waren al op de terugweg naar Hollebeke na de lussen te hebben gewandeld. In het ontmoetingscentrum van het kleine Mesen,waren het al bekende BV's van de drevetrotters die aanwezig waren. Joggend ging ik verder de bossen van Ploegsteert in, plots liep ik op de omloop van de bekende halve marathon van Ploegsteert-Le bizet die altijd op 11 november plaats vind. Het was weer genieten van de prachtige bloeiende natuur in de Huttebossen. In de verte kon je het Mémorial de Ploegsteert zien blozen in de zon, maar ietsje verder was het weer het bos in. Langs smalle bos paadjes liep ik zijdelings plots het open veld in en daar zag ik drevetrotter Dirk staan die de wagenrust aan Bois de la Hutte deed, ik was blij om een groot dubbel glas coca-cola naar binnen te gieten. Ik was de laatste voorbijganger en Dirk kon inpakken en wegwezen. Ik was het 30 kilometer punt voorbij,dus halfweg. De weg ging daarna onmiddellijk omhoog en was het rechts inlopen terug het bos in, daar was het lastigste punt van heel de tocht,ploeteren in de modder, recht omhoog,onmogelijk om te joggen,de klim was niet zo lang maar de hartslag ging vliegensvlug de hoogte in,blazen tot en met,het kon wel een orgasme zijn tot boven om daar dan te genieten voor het naspel in het open veld van de boer. Daar was een prachtig ver uitzicht , Bart en Co van de drevetrotters, proficiat met jullie uitgestippelde omloop. Nu was het joggen in dalende lijn , in een prachtig decor tussen akkers en velden. Mesen was weer in aantocht,je kon het dorpje al van heel ver zien liggen met zijn bekende kerktoren en de Ierse Vredestoren. Toen ik terug naar het controlepunt aldaar binnen wandelde waren ze al bezig met de opkuis, het waren allemaal bezige bijen,ik was de laatste der Mohikanen die nog een drankje naar binnen deed en keek. Ik begon aan de terugweg via de Linde naar Hollebeke. Veldwegen, dreefjes dreven mij al joggend naar het kleine landelijke cultureel centrum van Hollebeke waar ik mijn bonnetje voor de bruine trappist tot gebruik nam, wat deed dat deugd, en de vele suikers in het bier zou goed doen. Ietsje verder was ik goed 42 kilometer ver, een marathon afstand in 4uur en 15 minuten gelopen. Daarna was het weer bos tot en met,langs de Katteputten,het Papenelstbos en het Groenenburgbos werden de Gasthuisbossen richting Zandvoorde aangedaan. Tussen bos en natuur was er controle in de loods Mailfait op grondgebied Zandvoorde. Intussen had ik enkele lange afstand wandelaars ingehaald , nu en dan deed ik afwisselend een jog en een stap. De trip van Zandvoorde naar Geluveld was al wat natuur te bieden had, kleine straatjes overbevolkt met kleurrijke boompjes, boeren paadjes afwisselend bos in bos uit , kleine poelen waar er langs gelopen werd, ik hoorde een kwakende kikker tussen het groene brei. Het Passendaleveld en domein Godtschalck werd gedaan afwisselend met een loop en een stap.Via de  Everzwijnhoek ging het richting Geluveld.Toen ik in Geluveld aankwam was er veel volk aanwezig,de echo van de luidspreker kon je van ver horen,er was een wielerkoers aan de gang. Ronny&Linda vertrokken juist voor hun laatste loodjes richting Beselare. Marnick en wandel vrienden uit Geluwe zaten rustig in het laatste controlepunt hun trappist uit te drinken, ik deed hetzelfde en vergezelde hun. Daar in Geluveld waren we goed 55 kilometer ver,ik was 6 uur en 08 minuten bezig. De laatste loodjes naar Beselare wandelde ik samen met Marnick en het koppel,Geluwenaars. De aankomst in Beselare was een feit, 60,700 kilometer waren afgelegd. Mijn jogging tocht zou ik ongeveer in 6 uur en 40 minuten hebben afgelegd moest ik de laatste 5 kilometer hebben gelopen,maar het belangrijkste was de tocht al wandelend te hebben afgesloten in bijzijn van wandelende vrienden. 11OP10 voor de organisatie van de drevetrotters,70% bos en onverhard,parcourmeester Bart en team,KLASSE.